Bakken zonder ei: de eivervangers op een rijtje

eivervangers op een rijtje

Eerder schreef ik al een artikel over de waarheid achter je ei en waar je op moet letten als je toch écht eieren wilt kopen. Maar vandaag laat ik je zien dat eieren helemaal niet nodig zijn! Of je nu taart, cake of koekjes wilt maken, er zijn verschillende producten die heel goed eieren kunnen vervangen in je recepten. Bakken zonder ei is dus niet onmogelijk, het vraagt gewoon een beetje inzicht (en soms wat geëxperimenteer).

De functie van het ei tijdens het bakken

Maar wat is nu de taak van het ei juist? Naast smaak zorgen eieren ook voor binding in je recept. De eieren dienen als een soort van lijm en houden het geheel bij elkaar. Ook zorgt een ei ervoor dat je taart of cake luchtig is en helpt het bij het rijzen.

Daarom is het belangrijk om de juiste vervanger te kiezen als je wil bakken zonder ei, afhankelijk van het effect dat je wilt bekomen. Het is dan ook niet ongewoon dat je 2 eivervangers met elkaar combineert, waarbij de ene vervanger voor de luchtigheid zorgt en de andere voor de binding. Ook wanneer je een groot aantal eieren in je recept wilt vervangen – bijvoorbeeld 5 eieren – is het raadzaam om een combinatie van meerdere vervangers te gebruiken.

Twijfel je? Kijk dan eens rond op Pinterest of Google, daar staat veel informatie op. En uiteraard mag je het ook gewoon aan mij vragen 😉 ! Wie geen zin heeft om een hele dag in zijn of haar keuken te staan knoeien, zou ik aanraden om een recept te kiezen dat reeds zonder ei is. De poster van dat recept heet alles dan al voor jou uitgezocht, zodat jij enkel hoeft te bakken en genieten van je taart, cake of koekje.

bakken zonder ei

Tip!

Niets is zo lekke dan een cake die luchtig is. Normaal zorgt het opgeklopte eiwit hiervoor. Wanneer je zonder eieren wilt gaan bakken, voeg je simpelweg 1 eetlepel + 1 theelepel baking soda (ook gekend als zuiveringszout) toe aan je beslag. Je zal merken dat het wat gaat bruisen. Dit is perfect normaal en zorgt er voor dat je baksel luchtig wordt. Maak je geen zorgen om de azijnsmaak, daar merk je in het uiteindelijke resultaat helemaal niets van.

Wel is het belangrijk om dit mengsel pas op het einde van je recept toe te voegen, niet meer teveel door je beslag te roeren na het toevoegen en je baksel zo snel mogelijk in de oven te zetten. Probeer het roeren echt te beperken tot enkel het verdelen van je azijnmengsel door het beslag. Als je teveel roert, roer je namelijk de lucht uit je mengsel. Wacht ook niet te lang om het in de oven te zetten, want als je het beslag te lang laat staan verliest het zijn bruisende werking en kan het dus ook niet meer voor een luchtig beslag zorgen.

Bakken zonder ei: de eivervangers

Er zijn verschillende “groepen” eivervangers, elk met hun eigen smaak en effect. Zo kan je bijvoorbeeld gepureerd fruit gebruiken, zaden of bloem/meel. Ik zet alle soorten eivervangers even op een rij.

Bloem- en meelsoorten: werkt BINDEND en is vooral geschikt bij het maken van koekjes, burgers en gehaktballen. 1 ei kan je vervangen door:
– 2 eetlepels maizetmeel + 3 eetlepels water.
– 2 eetlepels arrewootpoeder + 3 eetlepels water.
– 2 eetlepels bakpoeder +3 eetlepels water + 1 eetlepel olie.
– 3 eetlepels kikkerwtenmeel + 3 eetlepels water.
– 3 eetlepels tarwebloem + 3 eetlepels water.

Noten & zaden: werkt BINDEND en is vooral geschikt bij het maken van wafels, pannenkoeken, muffins/cupcakes, koekjes en brood. 1 ei kan je vervangen door:
– 1 eetlepel gebroken lijnzaad met 3 eetlepels water.
– 1 eetlepel chiazaad met 3 eetlepels water.
– 3 eetlepels pindakaas of amandelboter

Groenten en fruit: werkt BINDEND en is vooral geschikt bij het makken van muffins/cupcakes, cake en brownies.
Maak je geen zorgen om de smaak, je gebruikt zo weinig dat je er weinig tot niets van proeft! 1 ei kan je vervangen door:
– 1/4de cup of 50gr of 2 eetlepels ongezoete appelmoes.
– 1/4de cup of 2 eetlepels geplette banaan of 1 halve banaan.
– 1/4de cup of 2 eetlepels geplette advocado
– 1/4de cup eetlepels gepureerde pompoen.

Plantaardige zuivelproducten: Vooral geschikt voor cakes, cupcakes/muffins, repen en brownies. Eigenlijk voor alle recepten die wat smeuïger mogen zijn, zijn deze vervangers aan te raden. Vervang 1 ei door:
– 1/4de cup zijdetofu.
– 1/4de cup melk.
– 1/4de cup yoghurt.
– 1/4de cup gecondenseerde melk.

Andere producten: Vooral geschikt voor vervanging van gelatine, pudding, macarons en cupcakes/muffins. Vervang 1 ei door:
– 1 eetlepel agar agar + 1 eetlepel water. Aan te raden als vervanger voor gelatine.
– 3 eetlepels aquafaba, dit is het vocht uit een pot gekookte kikkererwten of bonen en kan opgeklopt worden zoals eiwit
– 1 eetlepel azijn + 1 theelepel baking soda ( géén bakpoeder!), geschikt voor het RIJZEN van je baksel
– 2 eetlepels citroensap + 1 theelepel baking soda (géén bakpoeder!), geschikt voor het RIJZEN van je baksel

Zoals je ziet: bakken zonder ei kan vrij gemakkelijk. En het mooie is dat de meeste van de eivervangers gewoon in de winkel te vinden zijn zoals Albert Heijn, Delhaize of Colruyt. Geen excuus meer om voortaan niet te gaan bakken zonder ei 😉

Wat is jouw favoriete recept om te bakken zonder ei?

1 reactie op “Bakken zonder ei: de eivervangers op een rijtje”

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *